HTML

RND szemével a világ

A világ egy fogorvos szemével.

Friss topikok

Címkék

Ádám Veronika (1) AIDS (1) AIDS Világnap (1) Alfred Nobel (1) Angyal Miklós (1) Anima Musicae (1) apa-lét (1) apaság (1) aranyfog (1) Bach (4) Balázs János (5) baleset (1) Bartók (1) Batthyány Lajos Gimnázium (1) Beethoven (1) Bereményi Géza (1) betétdíj (1) Blaha Lujza tér (1) bor (1) bornyitó (1) Brasnyó Antal (1) Bruno Monsaingeon (1) busz (2) buszsofőr (2) Chopin (4) Confabula (7) COVID-19 (1) csak egy szippantás (1) Cserfő Jazzland (1) csillagászat (1) Cziffra (3) Dés László (1) Devecser (1) Diane Odell (1) Dr. Jakab Ferenc (1) DVI (1) dvihungary (1) dvitraining (1) ellenőr (1) emlékkoncert (1) endodoncia (1) filmklub (1) fogászat (2) fogorvos (6) Gerner András (1) Glenn Gould (4) Godowsky (2) Goldberg-variációk (3) grumpy cat (1) Gyurcsány Ferenc (1) Hableány (1) Hableány-katasztrófa (1) Hajnali Kosarasok (1) halloween (1) halottak napja (1) hangverseny (1) Helsinki (1) HIV (1) Horowitz (1) igazságügyi fogorvostan (1) improvizáció (1) International Jazz Day (1) ittas (1) Jan Boubli (1) járványos gyermekbénulás (4) Jelszó (1) Johann Sebastian Bach (1) Jude Law (1) Justin Bieber (1) kacat (1) Karácsony (2) katasztrófa (1) Kocsis Zoltán (1) köhögés (1) Koltai Róbert (1) könyv (1) koronavírus (4) Krasznai Tünde (2) Lajkó Félix (2) Last Message (1) Leeuwenhoek (1) Letenye Média (1) Liszt (2) mandala (1) Martin (1) mikroszkóp (1) Müpa (2) Nagykanizsa (3) Nagy utazás (1) Nemzetközi Jazznap (1) Neumann Béla (1) Neumann Pince (1) ne légy áldozat (1) Nobel-díj (1) október 23. (1) orvosi kémia (1) őszödi beszéd (1) Pálffy (1) panasz (2) Parlament (2) Philadelphia (1) Pierre (1) Planmeca (1) póker (1) polio (4) Presser Gábor (1) PTE ÁOK (1) Rachmanyinov (2) Radánovics-Nagy (20) Ránki Dezső (1) reszkessetek betörők (1) RNDentist (12) Rost Andrea (1) Sabin (4) Salk (4) Sanitaria Kft. (1) Schiff András (1) Sose halunk meg (1) Sri Lanka (1) Stropko (1) Sviatoslav Richter (3) szájápolás (1) szájterpesz (1) Szebenyi Mária (1) szinesztézia (1) Szkrjabin (1) szólásszabadság (1) Telekom reklám (1) tetoválás (1) Tiborcz Iván (1) tízparancsolat (1) Tom Hanks (1) toxikológia (1) Transzcenens etűdök (1) tudománytörténet (4) vakcina (3) Varnus Xavér (1) Villánykövesd (1) Vladimir de Pachmann (1) vörösiszap (1) Vukán György (4) Weiner László (1) X-Faktor (2) Zacher Gábor (1) Zala Volán (2) Zeneakadémia (4) Zimány Linda (1) ZongOpera (1) Zongoramesék (11) Címkefelhő

Halloween a Mindenszentek és Halottak napja tükrében

2013.11.01. 11:23 RNDentist

Furcsa, hogy egy nemzetet, egy országot és a benne élő embereket még az oly meghitt és személyes alkalmak, mint a Mindenszentek és a Halottak napja is szétforgácsol, nem pedig összekovácsol. Szomorúan élem meg, hogy egy narancssárga kis földhözragadt zöldségféle és az ilyentájt hozzátartozó szokás miképpen osztja meg a közvéleményt, és sarkall támadásra egyébként békés (?) személyeket. Nekem ez ilyenkor valahogyan nem erről szól: a baj pedig nem a halloweennel és a töklámpással van, hanem azzal, aki emiatt acsarkodik a másikkal – éppen ilyenkor…

Halloween.jpg

 

Magam sem tudom nem észrevenni a nagyáruházak és szerényebb kiadású őstermelő kofaasszonyok piaci polcain hetykén sorakozó zöldségeket, amelyek csak arra várnak, hogy kezünk dolgos munkája által tökfejekké válhassanak. Sokan pedig hangosan zsörtölődnek: „Újabb imperialista-kapitalista nyugati hóbort, mi ebből nem kérünk!” Valószínűleg mind e mögött azonban komoly keresleti oldal is meghúzódik, vagyis: feltehetően például sokan vesznek a sarki zöldségesnél tököt – nem kizárólag azért, hogy sütve fogyasszák (egyébként nagyon helyes módon, magas D-vitamin tartalma miatt), hanem hogy lámpást faragjanak belőle. Ezért aztán tetszik, nem tetszik a piaci kis mami is árulni fogja a narancssárga portékáját, mert nem kimondottan rajong a versenyért, de hát nincsen más választása…

Nem tudom, hogyan álljak ehhez a dologhoz; sem nem estem krumplihámozó késsel a töknek, hogy arcot varázsolva belőle, utána mécsessel tömjem tele a fejét, ugyanakkor azokat sem ítélem el, akik mindezt alávaló módon megtették. Látom-hallom ezt a sok parttalan vitát a Halottak napja és a Halloween ütköztetése kapcsán, amiből egyesek komoly paranoid víziókat képesek levezetni. Természetesen az vak – de legalábbis meglehetősen szűklátókörű –, aki nem veszi észre a kőkemény üzleti oldalát a halloween hazánkba – illetve eleddig „halloween-szűz” országokba – történő begyűrűzésének. Szerintem azonban szükségtelen mindezt jobban túldimenzionálni, mint bármely egyéb multikulturális tömegcikket. Modern világunkat a globalizáció hatja át és határozza meg: pénzügyeinket, fogyasztási szokásainkat éppúgy, mint mindennapi életvitelünket, kultúránkat. Ezzel persze lehet nem egyetérteni – de egyszerű, pór „tömegfogyasztóként” ez egyszerű önbecsapás és/vagy képmutatás volna –, illetve lehet „küzdeni” ellene – ez pedig sok tekintetben eleve kudarcra ítélt misszió.

A legtöbb halloweenfób azt skandálva üti a tam-tamot, hogy azért nem farag halloweeni töklámpást, mert Ő magyar, nem amerikai. Két dolgot rögtön nem értek. Az egyik: valaki attól magyar, hogy nem farag töklámpást? Amúgy pedig nem is amerikai – ha már itt tartunk… (De ha az is lenne: a bohócreklámos gyorshízlalda nem amerikai? A szupermarketek nagyobbik része magyar tulajdonban van? De ha abban is lenne: a delikvensek azokban vajon nem a spanyol paradicsomot vennék meg a honi helyett…?)

Meg aztán miért zárja ki ennyire agresszíven a két szokás egymást? Még csak nem is egyazon napra esnek. Teoretikusan: az illető kifaragja lámpását, Mindenszentek után pedig a temetőt felkeresve, virággal és mécses gyújtással emlékszik halottaira. Mi ezzel a baj? Szerintem valakinek a nemzeti identitása egyfelől nem ezen múlik, másfelől a kultúránk nem azáltal sorvad, hogy új szokások vetik meg a lábukat itthon, hanem azért, mert a régi tradíciókat veszni hagyjuk mindeközben.

Én még emlékszem arra, hogy valamikor a Halottak napja sem erről szólt itthon. A család a közös ebéd után csendben felkerekedett, és apró mécsesekkel, gyufásdobozokkal teli kabátzsebekbe temetett kezekkel a parcellákat róva felkereste azon rokonok sírját, akik már itt hagyták az árnyvilágot. Gyertyagyújtás, csendes emlékezés és esetleg néhány régi történet után a lassú esteledésben pedig már az ezerszámra pislákoló hantok között vezetett haza az utunk. Ismerőssel találkozva az ember halkan köszönt, aztán konok módon elhessegette azon gondolatait, miszerint feltehetőleg mi is annyit öregedtünk a legutóbbi találkozás óta, mint az iménti ismeretlen ismerős…

 

Mert hiszen összevegyült a novemberi est hidegével

bennem a lassúdan s alig oldódó szomorúság.

Emlékezzetek ott ti is, és ne csupán hahotázva

rám, aki köztetek éltem s akit ti szerettetek egykor.

(József Attila)

 

Nem volt ebben semmi harsány felhajtás. Egyszerűen bármennyire is próbálom erőltetni az agyam, nem emlékszem például ilyen ipari mennyiségű vágott virágra. Manapság pedig az emberek egy jó része akkora hatalmas csokrétákkal-bokrétákkal keresi fel a temetőket ilyenkor, hogy ki sem látszanak mögülük. Vélhetőleg elkezdett csilingelni a lelkiismeret: „Mindenszentek jön, ki kell menni a temetőbe… hiszen már egy éve nem is voltam… pedig szerettem…” Irány a virágbolt, és kezdődhet a kompenzálás: költsünk el annyi pénz virágra, amely után kellően megnyugodhatunk, hogy egy évig nem jöttünk.

Elfelejtettük egy kicsit, hogy halottaink nem a vagyonnyi, cirádás márványlapon hagyott virágokban élnek tovább, hanem az emlékezetünkben. A szeretet és az emlékezés helyett a körítés lett a mérce. A virágboltosok persze örülnek. Ez nem üzlet valahol? Azt viszont elhiszem, hogy valaki késztetést érez arra, hogy anyagilag kompenzáljon, ha gondolati szinten sem foglalkozott az illető emlékével… Kompenzálás és kompetíció. A temetők méretes, aranyozott márványtáblái és égig érő kriptái konokul hirdetik a pénz hatalmát és a társadalmi egyenlőtlenséget – éppen egy olyan környezetben, ahol már tényleg mindenki egyenlő...

Candle.jpg

6 komment

Címkék: halloween halottak napja

A bejegyzés trackback címe:

https://rndentist.blog.hu/api/trackback/id/tr305609096

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Operator 2013.11.02. 11:27:58

Nagyon jó írás, igazán tetszik! A tartalmával azonban nem értek egyet. Ennek a "hiperkorrektnek" tűnő "mindenkinek igaza van" és "szeressük egymást gyerekek" hozzáállásnak sokszor van valódi békítő-segítő szerepe, ebben az esetben azonban inkább nincs. Sőt valójában nem is semleges ez a hozzáállás. A Haloween-el kapcsolatban látszólag az, de a "Haloweenfóbiás" kompenzálni kényszerülő temetőlátogatók kapcsán egyértelműen elmarasztaló. De miért?
Ez nem magyarsági kérdés, ez nem a nemzeti önérzet és nem a globalizáció kérdése ahogy igyekszel beállítani. Illetve igazából nyilván az, de ezen a síkon nincs probléma. Aki olyan mamlasz, hogy egy mesterségesen létrehozott valentinnappal le lehet nyúzni róla pénzt virágért, ilyenkor meg tökért, fizessen. Az ő döntése, s ha jól érzi magát, akkor jó döntést hozott. A boltos örül mert pénzt nyúlt le. Ő örül, mert amerikainak hiszi magát. Win-win. A probléma egy olyan síkon van, amiről a fenti írásban nem emlékeztél meg. Egyszerűen arról van szó, hogy vannak szokásaink, amelyek gyökeret adnak nekünk. Szokások, amiket az apáinktól örököltünk, akik az apáiktól kapták. Ezek azok a gyökerek, amelyekkel kapaszkodunk a viharban. A tradíciók, amelyek tartalommal töltik meg azokat az üres szavakat, amelyeket sokszor az összetartozás kapcsán hangoztatunk. Tradíciókat értelmetlenül nem szabad megtartani. Nem szabad pl. nyereg alatt puhítani a húst. számos problémát jelentene. Az étkezési szokásoknak a technika és az életvitelünk fejlődésével szükségszerűen változnia kell. De elhunyt szeretteinkről való megemlékezés történelmi tradíciója ilyen korosan is gyönyörű, csodálatos dolog, s egyelőre nincs olyan célszerűségi korlát, ami miatt drasztikus változásra lenne szükség.
Mindez (az, hogy az örökség része, az, hogy tartalom húzódik meg mögötte) elmondható a Haloween esetében is. Azokban az országokban, ahol ez a tradíció. De nem nálunk.
De mi is akkor az a sík, ahol a probléma húzódik? Az az egyéni gondolkodás síkja. Nálunk vannak emberek, akik ész nélküli majmolással kezdenek viselkedésmintákat másolni. Függetlenül attól, hogy értenék-e miről szól az, függetlenül attól, hogy ez része-e a közösségnek, amelyben élnek. Azt gondolják, ettől válnak "nyugativá" ettől válnak "menővé". Persze nem bűn a tökfaragás. A ramadan-t nem muszlimként ünnepelni sem az. Egyszerű, csak nem szabad enni-inni, amig fent van a nap. Erről szól nem? (Hát nem) Vagy kezdjék el a nem zsidók is ünnepelni a hanukát. Hisz kell hozzá egy fura gyertyatartó meg valami fura kenyér talán. Erről szól nem? (Hát nem).
De amit végképp nem értek az az, hogy a cikkben a konfliktus "felelősévé" miért azokat teszed meg, akik szót emelnek az ész nélküli majmolás ellen. Egy közösség a történelem kezdete óta igyekszik szabályozni magát és tagjait különböző módon. Az erkölcs, a morál nem más, mint egy olyan szabályrendszer, amit a közösség tagjai írnak, s a közösség tagjai "kényszerítenek" ki azzal, hogy megszólnak, rosszallanak, elfordulnak stb. Ez így természetes. Ugye nem azt szeretnéd mondani, hogy egy közösség tagjainak nincs joga rosszallóan nyilatkozni akkor, amikor azt látják, hogy a közösség kezdi elveszíteni arculatát, hogy egyre nehezebb megválaszolni a "mi jellemző" és a "mi tipikus" jellegű kérdéseket? Ugye nem azt akarod mondani, hogy míg másolni természetes és igazán elfogadható, addig majmolás ellen szót emelni bűn?
Azt hiszem, Sidi bou said lakói jogosan szólhatnának az első piros-fekete ház megjelenésekor. S ez így van jól.
S a végére csak egy utolsó megjegyzés, ami - bocsánat a kifejezésért - súlytalanná teszi az írás üzenetét: Komolyan azt firtatod hosszú sorokon keresztül, hogy mennyire szól a külsőségekről a gyertyagyújtás, s elmulasztod megvizsgálni, vajon miért kezdenek töklámpást kirakni az emberek a házuk elé? Fel sem merül a kérdés, miszerint ez esetleg kizárólag a külsőségekről szól főleg akkor, amikor Te is utalsz rá: A tökfaragók többségének fogalma sincs, honnan származik a szokás, amit majmolnak, fogalmuk sincs a tartalmáról? No erre amolyan töklámpafaragós nyelven csak ennyit lehet írni: LOL ;-)

Egyébként az írás stílusa, nyelvezete tényleg értékes, élvezettel olvasható, gratulálok. (A tartalom is természetesen az, csak ott más véleményen vagyok) Magam részéről várom a következő írásokat!

Köszönöm!

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.11.02. 11:28:07

Karácsony, Valentin-nap kapcsán is ezt találtam mondani, amit itt olvashatunk; miszerint nem lehetne csak ünnepelni? Aki akarja, megtartja, aki nem, az nem? Vagy az túl egyszerű?

RNDentist 2013.11.02. 12:23:16

@Operator: Kedves Operator!

Mindenekelőtt őszintén köszönöm, hogy megtisztelsz azzal, hogy leírod a véleményedet! Örülök, ha tetszik a nyelvezet (ez is valami), az pedig, hogy nem feltétlenül értünk egyet mindenben – azt gondolom – rendjén is van: értelmes emberek érveket ütköztetnek, véleményt mondanak, mindkét fél meghallgatja a másikat, s legfeljebb a végén nem értenek egyet mindenben. (Ha mindenki ekképpen cselekedne, hamarabb jutna ez az ország [is] egyről a kettőre.) Egyszóval, köszönöm!
Ha valaki, akkor én biztosan nem hirdetem a „mindenkinek igaza van” hozzáállást, és valóban nem semleges az én álláspontom sem. Éppen arra próbálnék rávilágítani, hogy adott esetben a „tökösök” és a „nem tökösök” tábora sem hiteles. Előbbi azért, mert (sok esetben) nincs tisztában a – Te szóhasználatoddal élve – „majmolt” szokás hátterével, de én örülnék a legjobban, ha a „nem tökösöknél” nem ez volna a helyzet…
Természetesen nem beszéltünk még a vérfagyasztó jelmezekbe öltözködésről és az ehhez kapcsolódó irdatlan mennyiségű halloweeni bulikról, amelyekre immár egy külön iparág épült ki kis hazánkban is – s amely vélhetően nagyobb árréssel és haszonnal dolgozik, mint a piaci nyannyer a lámpásnak valóval. Ez más tészta, külön misét érdemelne, és sokkal súlyosabbnak látom a folyamat prognózisát, mint a szimpla tökfaragást – ha megtesszük, hogy a dolgokat külön kezeljük egymástól.
De vajon a „töketlenek” maradéktalanul tisztában vannak a honi szokások hátterével? Szerintem sokan cidriznének azok közül, akik a leghangosabban ítélik el az „idegen” kultúrát, ha 2-3 egyszerű kérdésre kellene felelniük a sajátjukkal kapcsolatban.
Ezen az oldalon pedig nem beszéltünk még a temetők bejáratának környékén gombamód megszaporodott popcorn- és sült gesztenye árusokról. (Komolyan, nem is értem, és nem is tudok nyilatkozni erről a jó ízlés határain belül.) Ahogy arról sem, miképp’ dudálja le az ilyentájt az úttest közepén átszambázókat a kocsijából egyik-másik (válogatott szitokszavak közepette). Kérdem én, akkor ő átérzi az ünnep miértjét/mikéntjét…? Az én szememben biztosan nem.
Írod, hogy a halott szeretteinkről való megemlékezési szokásokat nem kéne, hogy át/felülírja holmi globalizációs folyamat. Hát, persze hogy nem – de sajnos ez nem kívánságműsor. És – azt gondolom – itt jön a képbe az egyén szerepe (mint ahogy erre tettem is utalást): lehet és kell is ez ellen küzdeni, de a dolog sokszor már eleve kudarcra ítélt. Nem az egyén küzdelme, hanem a folyamaté hosszútávon. (Remélem, érthető, mit szeretnék monDani.) Vajon nem vesznek-e végérvényesen a feledés homályába ebben a percben is régi szokásaink, kultúránk morzsái? Vélhetően már most több kisdiák faragott több töklámpást az iskolákban „tantónénivel”, mint néhány héttel később Luca széket fog… Én elsősorban azzal érveltem, hogy nem attól veszik el a mi kultúránk, ha nyitottak vagyunk másra, hanem attól, ha a sajátunkat hagyjuk veszni – és ezt most is így gondolom.
Amivel viszont határozottan nem értek egyet: „Ugye nem azt szeretnéd mondani, hogy egy közösség tagjainak nincs joga rosszallóan nyilatkozni akkor, amikor azt látják, hogy a közösség kezdi elveszíteni arculatát, hogy egyre nehezebb megválaszolni a "mi jellemző" és a "mi tipikus" jellegű kérdéseket?” Rosszallóan nyilatkozni lehet, de pálcát törni más feje felett nem. Ezzel „csak” annyi a problémám, hogy nem látom az éles határvonalat, mi az, amibe (ezt természetesen nem Rád értve) a felsőbb és már-már elérhetetlennek tűnő erkölcsi és kulturális magasságokban ülők beleszólhatnak, illetőleg milyen mértékben. „Egy közösség a történelem kezdete óta igyekszik szabályozni magát és tagjait különböző módon.” Nekem ez a mód és a határ homályos egy kicsit.

RNDentist 2013.11.02. 13:41:13

@ColT: Kedves ColT!

Szerintem is a magánügye mindenkinek, ki, hogy’ ünnepel. Egyébként jók a képeid! A pécsiek különösen tetszenek! ;-)

Operator 2013.11.02. 15:31:16

@RNDentist: Kedves RNDentist,

Köszönöm a választ! Sok ponton egyetértek azzal, amit írsz. Őszintén. Valójában talán nem is mondunk mindenben ellent egymásnak, csupán mást és mást emelünk ki a téma kapcsán. Ez pedig valószínűleg elsősorban annak köszönhető, hogy a más szemmel vizsgáljuk a világot.
Számomra fontos, s sokat elmond egy emberről az, hogy a döntéseit és a cselekedeteit mi határozza meg elsősorban, illetve mi milyen mértékben határozza meg a lépéseit. Tehetünk valamit azért, mert önmagunk számára fontos (egy iskola környékén soha nem hajtanék gyorsan, akkor sem, ha ez jogszabály (tábla) alapján lehetséges volna). Tehetünk valamit azért, mert külső szabály vagy erő kényszerít rá (jól belátható, széles, egyenes úton jó autóval csak azért nem hajtok gyorsabban mert azt szabály kényszeríti ki). Tehetünk valamit azért, mert a divat diktálja. (Nyilván 1000 dolog van még). S emberek és emberek közt hatalmas különbség van abból a szempontból, hogy melyiknek mekkora teret enged.
Nos igen, tisztelem azokat az embereket, akiknek erős belső tartásuk van, erős belső véleménnyel. Akkor is tisztelem őket, ha a szabályuk, a véleményük az enyémmel nem egyezik meg.
Nem tudom tisztelni azokat az embereket, akiket a divat határoz meg, pontosabban, akik a divat alapján határozzák meg magukat. Akkor sem, ha az aktuális divatnak köszönhetően éppen azt mondja, amit én.
Ezelőtt X évvel közelítőleg senki nem faragott tököt. Senki nem bújt félelmetes jelmezbe. Az első alkalommal, amikor ezt megtette... Vajon mi motiválhatta? Nagy valószínűséggel a divat, az, hogy a szomszéd is menő tököket rakott ki előző évben. Vagy meg akart felelni valaminek, vagy hirtelen a reklámoknak, amerikai filmeknek, a szomszédnak köszönhetően "cool"-nak kezdte érezni azt a dolgot, amit előtte nem.
Ha megkérdeznéd, engem befolyásol-e a divat, azt felelném: sajnos nagyon is. Még olyan esetekben is, amikor meg vagyok győződve róla, hogy független vagyok tőle! Ugyanakkor számomra vannak "szent" dolgok:
Elhunyt szeretteink ünnepe, a karácsony stb. Olyan apró rejtett pontjai az életnek, amit egyszerűen nem lehet divatnak alávetni. Nem szabad, hogy a karácsonyt az amerikai italgyártó vagy a nagy üzletláncok kisajátítsák...
Egy szó mint száz: vannak, akikre igaz a "neked a divat mondja meg, hogy ki vagy" leírás s vannak, akikre nem. Ezzel persze nincs baj. De azért kérlek ne haragudj azokra, akik ezt a néhány "szent" esetet igyekeznek a divatozás "fölé" helyezni, s szóvá teszik azt, ha valaki "kommercializálja", lealacsonyítja, ellaposítja az alkalmat (akár tökfaragással, akár gesztenyével, akár bármivel). A belső tartás, a stabil értékek által vezérelt személyiség értékek. Nem baj, ha erre olykor-olykor felhívják a figyelmet. A hagyományőrzés, a tradíció tisztelete fontos. Kontinuitást biztosít. Nem lehet értelmetlenül és mindenhol ragaszkodni hozzá, de vannak pontok, ahol igen. Ne nevessük ki azt, aki "csak azért sem" farag tököt. Mert Ő legalább kiemeli a fejét abból a sodrásból amit a nyugati propaganda, a divat jelent. S véleményt fogalmaz meg. Érték ez!
No, de igazából túlbeszéltük. :)

Még1x köszönöm a választ és tényleg várom az újabb írásokat!
süti beállítások módosítása