HTML

RND szemével a világ

A világ egy fogorvos szemével.

Friss topikok

Címkék

Ádám Veronika (1) AIDS (1) AIDS Világnap (1) Alfred Nobel (1) Angyal Miklós (1) Anima Musicae (1) apa-lét (1) apaság (1) aranyfog (1) Bach (4) Balázs János (5) baleset (1) Bartók (1) Batthyány Lajos Gimnázium (1) Beethoven (1) Bereményi Géza (1) betétdíj (1) Blaha Lujza tér (1) bor (1) bornyitó (1) Brasnyó Antal (1) Bruno Monsaingeon (1) busz (2) buszsofőr (2) Chopin (4) Confabula (7) COVID-19 (1) csak egy szippantás (1) Cserfő Jazzland (1) csillagászat (1) Cziffra (3) Dés László (1) Devecser (1) Diane Odell (1) Dr. Jakab Ferenc (1) DVI (1) dvihungary (1) dvitraining (1) ellenőr (1) emlékkoncert (1) endodoncia (1) filmklub (1) fogászat (2) fogorvos (6) Gerner András (1) Glenn Gould (4) Godowsky (2) Goldberg-variációk (3) grumpy cat (1) Gyurcsány Ferenc (1) Hableány (1) Hableány-katasztrófa (1) Hajnali Kosarasok (1) halloween (1) halottak napja (1) hangverseny (1) Helsinki (1) HIV (1) Horowitz (1) igazságügyi fogorvostan (1) improvizáció (1) International Jazz Day (1) ittas (1) Jan Boubli (1) járványos gyermekbénulás (4) Jelszó (1) Johann Sebastian Bach (1) Jude Law (1) Justin Bieber (1) kacat (1) Karácsony (2) katasztrófa (1) Kocsis Zoltán (1) köhögés (1) Koltai Róbert (1) könyv (1) koronavírus (4) Krasznai Tünde (2) Lajkó Félix (2) Last Message (1) Leeuwenhoek (1) Letenye Média (1) Liszt (2) mandala (1) Martin (1) mikroszkóp (1) Müpa (2) Nagykanizsa (3) Nagy utazás (1) Nemzetközi Jazznap (1) Neumann Béla (1) Neumann Pince (1) ne légy áldozat (1) Nobel-díj (1) október 23. (1) orvosi kémia (1) őszödi beszéd (1) Pálffy (1) panasz (2) Parlament (2) Philadelphia (1) Pierre (1) Planmeca (1) póker (1) polio (4) Presser Gábor (1) PTE ÁOK (1) Rachmanyinov (2) Radánovics-Nagy (20) Ránki Dezső (1) reszkessetek betörők (1) RNDentist (12) Rost Andrea (1) Sabin (4) Salk (4) Sanitaria Kft. (1) Schiff András (1) Sose halunk meg (1) Sri Lanka (1) Stropko (1) Sviatoslav Richter (3) szájápolás (1) szájterpesz (1) Szebenyi Mária (1) szinesztézia (1) Szkrjabin (1) szólásszabadság (1) Telekom reklám (1) tetoválás (1) Tiborcz Iván (1) tízparancsolat (1) Tom Hanks (1) toxikológia (1) Transzcenens etűdök (1) tudománytörténet (4) vakcina (3) Varnus Xavér (1) Villánykövesd (1) Vladimir de Pachmann (1) vörösiszap (1) Vukán György (4) Weiner László (1) X-Faktor (2) Zacher Gábor (1) Zala Volán (2) Zeneakadémia (4) Zimány Linda (1) ZongOpera (1) Zongoramesék (11) Címkefelhő

ZONGORAMESÉK III.

2014.01.05. 17:39 RNDentist

Hajdan medikus koromban a pécsi Confabula hasábjain egy könyvajánlóval debütáltam, s ezzel egybekötve egy új rovatot is útjára indítottam, a XX. század legnagyobb zongoristái címmel. A legvirtuózabb pianistákról szerettem volna néhány érdekes, helyenként humoros és izgalmas betekintést engedni a zeneóriások mindennapi életébe, s bemutatni őket olyan emberi oldalukról, amelyet – valószínűleg – csak kevesek ismernek. Egyúttal persze kedvet is szerettem volna csinálni hallgatásukhoz.

A könyv, amelyet ismertettem, Varnus Xavér, világhírű orgonavirtuóz Isten majd megbocsájt – az a mestersége (ISBN: 9789633686256 ) címet viselő irománya volt. Ebben olvastam először a bolondériás zongoristáról, Vladimir De Pachmannról.

Vladimir de Pachmann3 (RND).jpg
Pachmann Odesszában látta meg a napvilágot 1848-ban, egy római jog professzor apa, s egy török grófi családból származó anya gyermekeként. Zenei tehetsége hamar megmutatkozott, apja hatéves korában hegedűre kezdte tanítani, de affinitása a zongora irányába erősebbnek bizonyult. Eztán a Bécsi Konzervatóriumban képezte tovább magát, ahol jó kezekbe került: Joseph Dachs vette kezelésbe, akit Karl Czerny okított a zene fortélyaira, s aki maga a nagy Beethoven tanítványa volt. Egyszóval kiváló volt a „pedigré”, ami körülvette Pachmannt, s csakhamar a legkeresettebb előadóművészekké lépett elő, akit a szakma máig a legnevesebb Chopin-interpretátorok között tart számon. Mégis, azon néhányak számára, akiknek ismerős a neve, elsősorban nem a zenei tehetsége ugrik be először, de „beszéljen” helyettem a könyv:

 „Pachmann egyike volt a századforduló legjelentősebb és legvirtuózabb zongoraművészeinek, aki ennek ellenére sem annyira zongorázásával, mint inkább elképesztő különcségeivel állított igazán maradandó emléket önmagának. Oroszországi zsidó volt, s az 1840-es évek táján született. Csodagyerekként beutazta egész Európát, s lenyűgözően gyors tempói mellett főként Chopin hihetetlenül lágy és nosztalgikus billentésével varázsolta el hallgatóit. Utóbb aztán furcsa dolgokra szokott rá. Elkezdett a koncertjein beszélni, gesztikulálni, néha üvöltözni is. Addig nem volt baj, amíg ezt csak saját hangversenyein csinálta, de rendszeresen botrányt csapott másokéin is: kollégái ezért reszkettek jelenlététől. Bernard Shaw, aki egy ideig zenekritikusként működött, egy ízben ezt írta a művész New York-i hangversenye után: »Tegnap este Pachmann úr jól ismert pantomimikus előadásában volt részünk, Chopin zenéjének kíséretében«. Koncertjein egy rettenetes, fekete malaclopó köpenyt viselt, amelynek olyan bukéja volt, hogy rá lehetett könyökölni: azt állította róla, hogy Chopintól örökölte, s nem akarta belőle kimosni a »szerző leheletét«. Soha nem gyakorolt, s állította, hogy legjobb ujjgyakorlat a tehénfejés, amelyet viszont egyetlen reggel sem mulasztott el, majd a tejet a csatornába öntötte.
Hírhedt történetei közül csokorba foglaltam egynéhányat – jó mulatást kívánok hozzájuk.

Rómában meghirdetett koncertjén kivonult a színpadra, s leült a zongoraszékre, amelyen rögvest fészkelődni kezdett. Húzogatta előre, hátra, majd végül kirohant, s egy vaskos könyvvel tért vissza, amit rátett a székre. Ismét izgett-mozgott rajta, majd hirtelen felpattant, kinyitotta a könyvet, kitépett belőle egy oldalt, visszacsukta, ráült, s elkezdett játszani.

 

Berlini koncertjén Chopin híres Perckeringőjét játszotta, ám fejével mindvégig oly annyira jobbra dőlt, hogy kezét egyáltalán nem lehetett látni. A mű után felfedte okát a közönségnek:

– Ott, a széksorok között látom lapulni régi barátomat és kollégámat, Rosenthall urat, s nem akarom, hogy ellesse az ujjrendjeimet!

 

Bécsi hangversenyén Chopin egyik mazurkáját játszotta – gyönyörűen. A taps után megkérdezte:

– Nos, hogy’ tetszett?

Válaszként ismét hatalmas tapsvihar zúgott fel. Pachmann egyszerre elvörösödött, orrlyukai kitágultak, s habzó szájjal üvöltözni kezdett:

– Maguk mind hülyék és süketek! Pocsék volt! – majd meglágyulva hozzátette – De most úgy fogok játszani, ahogyan csak egy Pachmann tud.

S visszaülve a zongorához, még egyszer eljátszotta az előbbi művet – talán valóban gyönyörűbben.

 

Ugyanezen a hangversenyen Chopin g-moll balladájának egy nehéz jobbkéz-passzázsát elrontotta. Abbahagyta a játékot, balkezével hatalmasat csapott a jobbra, s ráüvöltött:

– Pfuj, Pachmann!

Ismét eljátszotta az előbbi futamot, mely ezúttal sikerült. Megint megállt, balkezével megveregette jobb vállát, s elismerően bólogatott:

– Bravó, Pachmann!

 

Nem szívlelte az újságírókat, s Londonba érkeztekor haraggal üvöltött rájuk:

– Maguk most azért jöttek ide, hogy a kérdéseikkel szekáljanak, ahelyett, hogy térdre borulnának, és imádnának engem!

Az egyik újságíró mégis megkockáztatta a kérdést:

– Mester, mi a véleménye Londonról?

Pachmann ráförmedt:

– Ne kérdezzen hülyeségeket! Teljesen mindegy, hogy Pachmannak mi a véleménye Londonról. A kérdés csupán az, hogy Londonnak mi a véleménye Pachmannról!

 

A zsurnalisztáknál jobban csupán az agresszív mamákat gyűlölte, mert – ahogy ő mondta – »szent borzongása« volt a csodagyerekektől. Egy ízben az egyik kitartó mama mégis megállította, s rögtön a lényegre tért:

– Mester, meg kell hallgatnia a fiamat: káprázatos zongorista! Fejből játsza az összes Bach, Mozart és Beethoven concertót, valamint Chopin legnehezebb etűdjeit!

– S hány éves a kicsike? – kérdezte Pachmann tettetett nyájassággal.

– Mindössze hat! – válaszolta diadalmasan a mama.

– Sajnálom, túl öreg! – mondta Pachmann, s bevágta az ajtót.

 

Budapesti koncertjének történetét Polgár Tibor, a Karády-sanzonok legendás szerzője mesélte el nékem 1986-ban, Torontóban. A koncertre, amely a pesti Vígadóban volt, nagyon előkelő közönség gyűlt egybe: maga József főherceg is ott volt, teljes tábornagyi díszben: az ő számára a rendezők külön fotelt állítottak be az első sor elé. Pachmann kirohant a színpadra, s rögvest hunyorogni kezdett:

– Mi ez az idétlen világítás? – kiabált idegesen – Azonnal kapcsolják le!

Mikor a lámpák kialudtak, Pachmann leült a székre, majd németül odaszólt a főherceghez:

– Na, őrmester úr, mit játsszak?

Nagy zavar támadt, ám egyszerre egy Láng Mihály nevű egyetemi tanár felpattant, s a műsorból felolvasta az első darab címét, s Pachmann végre elkezdett játszani. A szünet után kijőve a színpadra meglátott a közönség soraiban egy idősebb, zöldkalapos hölgyet. Elkezdett torkaszakadtából ordítozni:

– Nem játszom addig, amíg az a zöld majom ott ül! – majd kirohant a színpadról.

Botrány támadt, s a rendező a további inzultusok elkerülése végett egy sötétebb sarokba ültette a hölgyet. Pachmann óvatosan kikémlelt az ajtón, majd visszajött a színpadra:

– Na, hála Istennek, a zöld majom eltűnt! – s folytatta a hangversenyt.

Ám az utolsó mű előtt ismét észrevette a végzetes kalapot:

– Segítség, visszajött a zöld majom! – rikácsolta – Ma nem játszom többet! – s azzal kirohant a színpadról: soha többé nem látták Pesten.

 

Egy ízben híres pályatársának, Godowsky-nak hangversenyén vett részt – ezúttal mint hallgató. Az egyik Bach-mű közben felrohant a színpadra, s a művész ölébe zuhant:

– Nem, nem Leopold, ezt így kell játszani! – s néhány ütemet maga játszott el a darabból.

Majd felállt, és megmagyarázta a közönségnek:

– Ezt nem mutattam volna meg akárkinek, de Godowsky művész úr a világ második legnagyobb zongoravirtuóza! – majd szerényen magára mutatott – S én vagyok az első!

 

S talán ez volt az egyetlen olyan történet, amelynek visszavágója is kerekedett. Néhány hónappal később Pachmann londoni koncertjén – amelyet még az öreg Viktória királynő is megtisztelt jelenlétével – Godowsky ült hallgatóként az első sorban, a mellette lévő széket pedig egy első hónapjaiban lévő, várandós anya foglalta el. A legköltőibb rész kellős közepén a hölgyet hányinger fogta el, s kezét a szájára szorítva kirohant a mosdóba. Godowsky jól hallhatóan megjegyezte:

– Azért annyira nem játszott rosszul…”

Vladimir de Pachmann1 (RND).jpg

Vladimir de Pachmann zűrös előadói életpályájáról még sokkal többet lehet megtudni Mark Mitchell Vladimir de Pachmann – A Piano Virtuoso’s Life and Art (Indiana Univ Press; ISBN 0-253-34169-8) című könyvéből. Pachmann az elsők közé tartozott, akiknek zongorajátékát ún. gépzongorán (1906), illetve gramofonon (1907) rögzítették az utókor számára. Noha ezen felvételek minősége hagy némi kívánnivalót, s beszerezni is meglehetősen nehézkes ezeket a korai eredeti replikákat, de értékük felbecsülhetetlen. Egy igen messzi, ködös hangulatú világba repítenek bennünket, ahol Vladimir de Pachmann klimpírozik Chopin-keringőket, úgy ahogyan csak Ő tudott; s viselkedik úgy, ahogy csak Ő tudott…

 

Szólj hozzá!

Címkék: Chopin Varnus Xavér Godowsky Zongoramesék Vladimir de Pachmann

A bejegyzés trackback címe:

https://rndentist.blog.hu/api/trackback/id/tr715736158

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása