HTML

RND szemével a világ

A világ egy fogorvos szemével.

Friss topikok

Címkék

Ádám Veronika (1) AIDS (1) AIDS Világnap (1) Alfred Nobel (1) Angyal Miklós (1) Anima Musicae (1) apa-lét (1) apaság (1) aranyfog (1) Bach (4) Balázs János (5) baleset (1) Bartók (1) Batthyány Lajos Gimnázium (1) Beethoven (1) Bereményi Géza (1) betétdíj (1) Blaha Lujza tér (1) bor (1) bornyitó (1) Brasnyó Antal (1) Bruno Monsaingeon (1) busz (2) buszsofőr (2) Chopin (4) Confabula (7) COVID-19 (1) csak egy szippantás (1) Cserfő Jazzland (1) csillagászat (1) Cziffra (3) Dés László (1) Devecser (1) Diane Odell (1) Dr. Jakab Ferenc (1) DVI (1) dvihungary (1) dvitraining (1) ellenőr (1) emlékkoncert (1) endodoncia (1) filmklub (1) fogászat (2) fogorvos (6) Gerner András (1) Glenn Gould (4) Godowsky (2) Goldberg-variációk (3) grumpy cat (1) Gyurcsány Ferenc (1) Hableány (1) Hableány-katasztrófa (1) Hajnali Kosarasok (1) halloween (1) halottak napja (1) hangverseny (1) Helsinki (1) HIV (1) Horowitz (1) igazságügyi fogorvostan (1) improvizáció (1) International Jazz Day (1) ittas (1) Jan Boubli (1) járványos gyermekbénulás (4) Jelszó (1) Johann Sebastian Bach (1) Jude Law (1) Justin Bieber (1) kacat (1) Karácsony (2) katasztrófa (1) Kocsis Zoltán (1) köhögés (1) Koltai Róbert (1) könyv (1) koronavírus (4) Krasznai Tünde (2) Lajkó Félix (2) Last Message (1) Leeuwenhoek (1) Letenye Média (1) Liszt (2) mandala (1) Martin (1) mikroszkóp (1) Müpa (2) Nagykanizsa (3) Nagy utazás (1) Nemzetközi Jazznap (1) Neumann Béla (1) Neumann Pince (1) ne légy áldozat (1) Nobel-díj (1) október 23. (1) orvosi kémia (1) őszödi beszéd (1) Pálffy (1) panasz (2) Parlament (2) Philadelphia (1) Pierre (1) Planmeca (1) póker (1) polio (4) Presser Gábor (1) PTE ÁOK (1) Rachmanyinov (2) Radánovics-Nagy (20) Ránki Dezső (1) reszkessetek betörők (1) RNDentist (12) Rost Andrea (1) Sabin (4) Salk (4) Sanitaria Kft. (1) Schiff András (1) Sose halunk meg (1) Sri Lanka (1) Stropko (1) Sviatoslav Richter (3) szájápolás (1) szájterpesz (1) Szebenyi Mária (1) szinesztézia (1) Szkrjabin (1) szólásszabadság (1) Telekom reklám (1) tetoválás (1) Tiborcz Iván (1) tízparancsolat (1) Tom Hanks (1) toxikológia (1) Transzcenens etűdök (1) tudománytörténet (4) vakcina (3) Varnus Xavér (1) Villánykövesd (1) Vladimir de Pachmann (1) vörösiszap (1) Vukán György (4) Weiner László (1) X-Faktor (2) Zacher Gábor (1) Zala Volán (2) Zeneakadémia (4) Zimány Linda (1) ZongOpera (1) Zongoramesék (11) Címkefelhő

ZONGORAMESÉK IV.

2014.01.06. 12:07 RNDentist

144 éve született Alexandr Nyikolajevics Szkrjabin

 

Szkrjabin_1.jpg

Alexandr Szkrjabin korának – a „poszt-Muszorgszkij érának" – egyik legkiválóbb zongoristája, legtehetségesebb zeneszerzője volt, s karrierjének kibontakozása összefonódott Szergej Rachmanyinovval. Egy év különbséggel látták meg a napvilágot, Szkrjabin 1871 decemberében Moszkvában, Rachmanyinov 1873-ban, a Novgorod környéki Onyegban. Kettejük találkozására Nyikolav Zverev zongoraiskolájában került sor, aki gazdag mecénásként nem kért pénzt a tanításért, de csak jó családból származó nebulókat vett fel, s az igen magas színvonalú és katonás zeneoktatás mellett úriembereket nevelt belőlük. Ott volt Rachmanyinov és Skrjabin, ez a két tehetség, tökéletes hallással, hajlékony ujjakkal, mindent befogadó memóriával, s nem mellesleg: alkotói ambíciókkal. Megadatott nekik, hogy a legjobb tanároktól tanuljanak, s az eredmények sem várattak sokáig magukra: sorban nyerték a különböző versenyeket. Rachmanyinov tizenhét éves korára megírta első zongoraversenyét (később átdolgozta), s vizsgamunkája, az Aleko (egyfelvonásos opera Puskin művéből) még az öreg Csajkovszkij elismerését is kivívta: egy programban is szerepelt a nagy komponista más operáival.

Szkrjabin időközben teljesen más utat járt be: a sikeres európai koncertkörutak, illetve egy rövid konzervatóriumi tanítás után 1898-ban valami gyökeresen és végérvényesen megváltozott az életében, s természetesen a zenéjében is.

 

Olyan zenét kezdett el komponálni, ami senkinek azelőtt eszébe nem jutott volna, s a korai időszakát jellemző chopines lágy melódiákat felváltotta egy rendkívül merész, összetett és disszonáns hangzás, amely – úgy vélem – csak egy nagyon szűk réteg számára befogadható és értelmezhető. Aki elsőre ezen idegenszerű kései darabjaiba „botlik bele”, elképzelhető, hogy többé hallani sem akarja a nevét… A kor azonban vevő volt erre a szélsőséges zenére, s Szkrjabint az orosz szimbolisták közéjük tartozónak tartották. Különböző filozófiai, vallási és egyéb spirituális gondolatmenetei és fejtegetései szépen lassan a mániájává váltak, egyre inkább elrugaszkodva a való világtól.

Az „Isteni költemény” címet viselő III. c-moll szimfóniája, amely egy triptichon részeként („Az extázis költeménye” és „A tűz költeménye” mellett) már szerves részét képezte a szerző – mondjuk úgy – „átlényegülési folyamatának”. Ennek hozománya az ún. „misztikus akkordja” (c, fisz, b, e, a, d), illetve a Bartókon nevelkedett fülek számára is elsőre nehezen akceptálható disszonanciatömeg.

 Maga a komponista is egyfajta fordulópontként tekintett a III. szimfóniára: Ez volt az első eset, hogy fényt fedeztem fel a zenében, először tapasztaltam a boldogság részegítő, lélegzetelállító szárnyalását. A mű egyetlen grandiózus tételből áll; a partitúra pedig hemzseg a csillogóan és egyre több vibrálással szerzői utasításoktól. Elképzelhető, hogy Szkrjabin szinesztéziában „szenvedett”: számára érzetként minden hanghoz egy konkrét szín(árnyalat) társult. Egy egész színkód-rendszert dolgozott ki, amelyhez már egyéb, halandó ember számára megfoghatatlan kozmikus érzetek is társultak, s mely szisztémát jó eséllyel csak Ő látott át. [Egy 2009-ben közölt publikáció a szinesztézia (avagy összeérzés) jelenségének genetikai eredetét az alábbi kromoszómarégiókra lokalizálta: 2q24, 5q33, 6p12 és 12p12.]

Szkrjabin-zongora.png
Magánéletében botrányokat botrányokra halmozott (ezekre most természetüknél fogva nem térnék ki), élete végére valószínűleg a szó szoros értelmében megőrült. Miszticizmusa alapján leginkább az angol költővel, William Blake-kel vonható párhuzamba: mindkettejük sajátos szimbólumrendszere volt, amelynek értelmezésére sokan feltették az életüket (főleg a ’60-as évek után), de megfejteni talán soha senki nem fogja tudni őket. Kérdés, hogy mi lehetett az oka Szkrjabin ezen döbbenetes megametamorfózisának, amely (kór)folyamat egyébként egészen 1915-ben bekövetkezett korai haláláig progrediált. (Végül banális módon, a száján keletkezett kelésből származó szepszisbe halt bele.)

Szólj hozzá!

Címkék: szinesztézia Zongoramesék Szkrjabin Rachmanyinov Radánovics-Nagy

A bejegyzés trackback címe:

https://rndentist.blog.hu/api/trackback/id/tr445738192

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása