HTML

RND szemével a világ

A világ egy fogorvos szemével.

Friss topikok

Címkék

Ádám Veronika (1) AIDS (1) AIDS Világnap (1) Alfred Nobel (1) Angyal Miklós (1) Anima Musicae (1) apa-lét (1) apaság (1) aranyfog (1) Bach (4) Balázs János (5) baleset (1) Bartók (1) Batthyány Lajos Gimnázium (1) Beethoven (1) Bereményi Géza (1) betétdíj (1) Blaha Lujza tér (1) bor (1) bornyitó (1) Brasnyó Antal (1) Bruno Monsaingeon (1) busz (2) buszsofőr (2) Chopin (4) Confabula (7) COVID-19 (1) csak egy szippantás (1) Cserfő Jazzland (1) csillagászat (1) Cziffra (3) Dés László (1) Devecser (1) Diane Odell (1) Dr. Jakab Ferenc (1) DVI (1) dvihungary (1) dvitraining (1) ellenőr (1) emlékkoncert (1) endodoncia (1) filmklub (1) fogászat (2) fogorvos (6) Gerner András (1) Glenn Gould (4) Godowsky (2) Goldberg-variációk (3) grumpy cat (1) Gyurcsány Ferenc (1) Hableány (1) Hableány-katasztrófa (1) Hajnali Kosarasok (1) halloween (1) halottak napja (1) hangverseny (1) Helsinki (1) HIV (1) Horowitz (1) igazságügyi fogorvostan (1) improvizáció (1) International Jazz Day (1) ittas (1) Jan Boubli (1) járványos gyermekbénulás (4) Jelszó (1) Johann Sebastian Bach (1) Jude Law (1) Justin Bieber (1) kacat (1) Karácsony (2) katasztrófa (1) Kocsis Zoltán (1) köhögés (1) Koltai Róbert (1) könyv (1) koronavírus (4) Krasznai Tünde (2) Lajkó Félix (2) Last Message (1) Leeuwenhoek (1) Letenye Média (1) Liszt (2) mandala (1) Martin (1) mikroszkóp (1) Müpa (2) Nagykanizsa (3) Nagy utazás (1) Nemzetközi Jazznap (1) Neumann Béla (1) Neumann Pince (1) ne légy áldozat (1) Nobel-díj (1) október 23. (1) orvosi kémia (1) őszödi beszéd (1) Pálffy (1) panasz (2) Parlament (2) Philadelphia (1) Pierre (1) Planmeca (1) póker (1) polio (4) Presser Gábor (1) PTE ÁOK (1) Rachmanyinov (2) Radánovics-Nagy (20) Ránki Dezső (1) reszkessetek betörők (1) RNDentist (12) Rost Andrea (1) Sabin (4) Salk (4) Sanitaria Kft. (1) Schiff András (1) Sose halunk meg (1) Sri Lanka (1) Stropko (1) Sviatoslav Richter (3) szájápolás (1) szájterpesz (1) Szebenyi Mária (1) szinesztézia (1) Szkrjabin (1) szólásszabadság (1) Telekom reklám (1) tetoválás (1) Tiborcz Iván (1) tízparancsolat (1) Tom Hanks (1) toxikológia (1) Transzcenens etűdök (1) tudománytörténet (4) vakcina (3) Varnus Xavér (1) Villánykövesd (1) Vladimir de Pachmann (1) vörösiszap (1) Vukán György (4) Weiner László (1) X-Faktor (2) Zacher Gábor (1) Zala Volán (2) Zeneakadémia (4) Zimány Linda (1) ZongOpera (1) Zongoramesék (11) Címkefelhő

ZONGORAMESÉK VI. - RICHTER 107

2014.03.22. 17:57 RNDentist

Múltkorjában ott hagytam félbe ismertetőmet, hogy Richter – a nemzetközi helyzet enyhülése után – a Szovjetunión kívüli országokba is ellátogathatott; bár a felsőbb hatalmak eztán is „gyanús alakként” tartották számon, aki sosem volt hajlandó belépni a kommunista pártba.

Kisvártatva – 1960 októberében – az is megadatott neki, hogy a tengerentúlon is megcsillogtathatta páratlanul briliáns előadói képességét a közönség előtt [1]. Nem kisebb megtiszteltetésben volt része, minthogy a legendás Carnegie Hallban játszhasson a hallgatóságnak. Híre olyannyira megelőzte érkezését, hogy rögtön egy ötnapos – hat CD-nyi anyagban archivált – koncertsorozatot adott New Yorkban [2]. Fellépéseivel azonban ezúttal nem (sem) volt megelégedve.

szvjatoszlav_richter_rnd_32.jpg

„A Carnegie Hall-beli első koncertemen megtudtam, hogy anyám is jelen van, második férje kíséretében. Németországból utazott oda, hogy lásson engem. Túlságosan felindult voltam ahhoz, hogy a koncert előtt találkozzunk – egyszerűen képtelen lettem volna utána zongorázni. A hangverseny után sem tudtunk találkozni, mert akkor meg elégedetlen voltam a játékommal. Melléütések garmadája! […] Tizenkilenc éve nem láttuk egymást.” [3]

Tapsvihartól hangos koncertjei ellenére Richter nem kedvelte az Egyesült Államokat. Egy véletlen majdnem úgy is hozta, hogy mégsem megy Amerikába: makacs ember révén ragaszkodott hozzá, hogy gyalog menjen ki arra a moszkvai pályaudvarra, ahonnan a vonata indult Párizsba (majd onnan Le Havre-ba és onnan hajóval New Yorkba). Azonban rossz vasútállomásra emlékezett, s taxiba pattanván kis híján lekéste az induló szerelvényt.

„Később sokat gondoltam arra, hogy mennyivel boldogabb lettem volna, ha lekésem a vonatot! Sosem ismertem volna meg Amerikát, s ettől sokkal jobban éreztem volna magam.” [3]

Hazánkat különösen kedvelte: 1954 és 1993 között negyvenkilenc alkalommal lépett fel, nemcsak Budapesten, hanem más városokban is (Debrecen, Győr, Miskolc, Pécs, Sopron, Szeged, Szombathely, Veszprém); s a legtöbb koncertjét rögzítette a rádió is.

„Nagyon gyakran érkezett az utolsó pillanatban – gyűlölt hosszú távra tervezni. Reggel bemondták a rádióban: Richter ma este 19:30-kor szólóestet ad. Az emberek pedig a szó szoros értelmében megostromolták a hangversenytermet: a rend fenntartására a rendőrséget kellett kivezényelni.” [4]

Richter in Hungary - RND_32.jpg

Ez év (2009) elején jelent meg a Bartók Rádió és a BMC gondozásában, Ránki Dezső, kiváló zongoraművészünk válogatásában, egy tizennégy (!) lemezből álló összeállítás, amely a Magyarországon rögzített hangversenyeinek az esszenciája. A gyűjtemény páratlan olyan értelemben is, hogy számos olyan archív felvételt tartalmaz, amely soha másutt, semmilyen kiadásban azelőtt nem jelent meg. Jellemző, hogy Richter – pedantériája és a magával szemben támasztott szigorú elvárások révén –, jó néhány felvétel közlését még életében megtiltotta, ugyanis ezekkel nem volt megelégedve [5].

Richter és Ránki (1980, Bp.).jpg

Számos – később világhírű – magyar muzsikusra tett óriási hatást, kötött életre szóló barátságot, elég Ránki Dezsőre vagy Kocsis Zoltánra gondolnunk, akikről maga a Maestro is szuperlatívuszokban beszélt.

Richter és Kocsis (1985, Bp.).jpg

A szerencséseknek 1993. november 10-én adatott meg, hogy a 78 éves Richter utolsó magyarországi fellépését – egy Edward Grieg-estet – élvezhessék a Budapest Kongresszusi Központban.

„Utolsó hangversenyei már igen csak mások voltak. Sötétben játszott, apró lámpa megvilágította kottából; olyan volt, mintha – meghívott vendégként – egy titkos szekta szeánszán ülnénk. […] E kétségbeejtő időszakban az emberek nem voltak éppen elkényeztetve az anyagi javak területén. De nemcsak fizikailag, szellemileg is éheztek. Richter hangversenyei balzsamírt hoztak sebeikre.” [4]

Richter művészetében és játékában talán az a leginkább zavarba ejtő, hogy nem lehet kategorizálni, minthogy egy vagy két szerző, kor vagy stílus legnagyobb interpretátora volna. Minden bizonnyal a zongoratörténet legnagyobb – s ami talán még fontosabb: legszínesebb, s állandóan gazdagodó – repertoárjával rendelkezett. Hátborzongató, de ugyanakkor rendkívül megkapó, hogy nem voltak úgyszólván kedvenc szerzői [6]; bármilyen művész vagy darab, amely felkeltette a sosem lankadó érdeklődését, azzal csodát művelt.

„Richter fokozatosan hatolt a zongoramuzsika egyre újabb területeire. Ez egyik fontos vonásával áll összefüggésben: sokszor nem egyes darabokat tanult, hanem egyidejűleg egy zeneszerző művészetének egész korszakait, azután ezek alkotásaival töltötte meg műsorát.” [7]

Viszonylag magas életkora magyarázat lehetne erre a példátlanul gazdag repertoárra, ám nem ő volt az egyetlen zongoraművész, aki ilyen kort ért meg; ám az egyedüli, aki több mint 80 (!) szólóestére elegendő darabbal rendelkezett, amely a kezében és a fejében volt. [8] Richter mindenről pontos feljegyzéseket vezetett, így azt is biztosan tudjuk, hogy életében 3589 koncerten lépett fel…

Érdekes módon számos, amolyan sikerdarabnak számító művet azonban soha nem játszott a közönség előtt, ill. nem rögzített lemezen; így pl. Bach Goldberg-variációit; Beethoven Holdfény– (op. 27, No. 2) és Waldstein-szonátáját (op. 53); Schubert A-dúr szonátáját (D. 959) vagy Rachmanyinov 3. d-moll zongoraversenyét. Ezen kívül dogmatikusan elutasított minden feldolgozást és átiratot.

„Richter azonban – mint minden igazi művész – csak kétfajta művet ismer: hozzá közel állót és tőle távol állót, tehát olyanokat, amelyeket elfogad, ill. amelyeket elutasít” [7]

Bármit is játszott azonban, a ma rögtön elhomályosította a tegnapot; pedig ahogy ő fogalmazott, „csak” azt játszotta, ami a kottában áll.

„Richter mozgása, előadói habitusának külsőségei fokozatosan egyszerűsödtek az idők folyamán, a »démonikus« művészből az 1980-as évek második felére minimális mozdulatokkal élő, a kottát szemlélő és befelé figyelő muzsikus lett, a richteri lobogás belső ragyogássá vált, miközben az egyes zeneművekről kialakított alapvető koncepciója alig változott.” (Papp Márta)

„Az előadóművész valójában a zeneszerző szándékainak pontos végrehajtója. Semmi olyat nem tesz hozzá a műhöz, ami ne lenne már eleve benne. Ha tehetséges, akkor általa egy pillantást vethetünk a mű igazságára, ami önmagában zseniális a műben, és ami általa tükröződik vissza. Nem szabad uralkodnia a zenén, hanem fel kell oldódnia benne. Nem hiszem, hogy előadási stílusom változott az idők során. Ha igen, nem vettem észre. Talán csak szabadabban kezdtem játszani, amikor leráztam magamról a lét nyűgeit, a fölösleges dolgokat és mindent, ami elvon a lényegtől. Bezárkóztam – és ebben az elzárkózásban találtam meg a szabadságot.” [3]

Bruno Monsaingeon munkájának értéke felbecsülhetetlen: könyvével és filmjével olyan közelségbe hozza az élete utolsó éveit taposó, elefántcsonttoronyba zárkózott óriást, amilyen közel csak lehetett.

„– Mikor jön Moszkvába? – kérdezte. – Annyi mindent meg szeretnék mutatni magának. És még sok a dolgunk.

Azt mondtam neki, hogy ezúttal igazi forgatócsoporttal jövök majd, és olyan jeleneteket fogunk felvenni, amelyeket külön előre megírok, hogy a film hiányzó részeit kitöltsék. Ha neki is megfelel, már a következő héten Moszkvában lennék.

– Nem, a jövő héten még ne, mert repülővel utazom, és kell valamennyi idő, hogy helyrejöjjek. […]

– Mit szólna augusztus végéhez? – javasoltam.

– Az késő lesz.

Most először említette az elkerülhetetlent, s a gondolat megdermesztett. Panaszos hangon mondta ki a szavakat, de szemében csipetnyi huncutsággal. Nem jóslatnak szánta, mert azonnal hozzáfűzte, elgondolkozva: – Mert talán lesznek koncertek.

Csak néhány napja kezdett újra komolyan gyakorolni, és máris a visszatérésre gondolt. Végül azt javasoltam, hogy négy hét múlva, augusztus 2-án érkezem.

– Nagyszerű lesz, egy álló hétig dolgozni fogunk – válaszolta.

Augusztus 1-jén meghalt.” [3]

A Kreml Kórházban tért örök nyugovóra [9]. Törvényes örökös nélkül hagyta itt ezt a világot, s vagyonának nagy részét a moszkvai Puskin Múzeumnak ajándékozta, amely a mai napig egy külön teremmel tiszteleg a művész előtt.

Richtert leginkább egy palack csúcskategóriájú borhoz tudnám hasonlítani. Egy csupasz üveg borhoz, amely a vinotéka polcán sorakozó puccos flaskák közt vegyül el. A bor számít; nem az üveg színe vagy formája; nem a dugó és végképp nem a címke! Az a fontos, ami belül van. Csúcskategóriájú bor, a legjobb évjáratból. A terített asztal éke; ünnepi ételekhez/menühöz ajánlom. Fogyasszátok bátran! Egészségetekre!

Richter, erőteljes személyisége révén, egyike azon ritka zongoraművészeknek, akiket az első leütött hangról fel lehet ismerni. Gouldot és őt.[3] S valóban: nincs még két ilyen pianista, akit ennyire közelinek, ennyire „plasztikusnak” éreznék, miközben behunyt szemmel a felvételeiket hallgatom...

 

[1] Richter egyfajta „kulturális paktum” részét képezte, bizonyos Solomon Hurok impresszárió (~előadóművészek fellépéseit megszervező, gazdasági ügyeit intéző személy) és a Szovjetunió akkori elnöke, Nyikita Hruscsov között. Sztálin halála után – 1955-től kezdődően – számos szovjet művész látogathatott el a tengeren túlra (Emil Gilels, David Ojsztrah és Leonyid Kogan hegedűművész vagy Msztyiszlav Rosztropovics csellista), ám a felettes hatalmak – többszöri megkeresés után is – azt mondták, Richter épp beteg vagy indiszponált, így nem megy; mígnem 1960-ban végül beadták a derekukat.

[2] Egyébként két és fél hónapot töltött Észak-Amerikában, amely idő alatt 30 (!!!) koncertet adott: 27-et az USA-ban és 3-at Kanadában.

[3] Bruno Monsaingeon: Richter – Írások és beszélgetések (Holnap Kiadó, Bp., 2003, ISBN 963 346 582 6)

[4] Schiff András: A zenéről, zeneszerzőkről, önmagáról (Vince Kiadó, Bp., 2003, ISBN 963 9323 99 3)

[5] Érdekes, hogy a világhírű kanadai zongorista, Glenn Gould még csak a harmincas éveit taposta, s gyakorlatilag a világ egyik legkeresettebb művésze volt, amikor visszavonult a nyilvános fellépésektől, s jóformán beköltözött a stúdiókba, teljesen elmerülve a digitális lemezkészítés világában. Richter maga iszonyodott a lemezstúdióktól (Gould nem egyszer hangot is adott nemtetszésének, hogy a Richter tolmácsolásában megjelenő lemezek minősége nem méltó a Maestro-hoz):

„Mindig is gyűlöltem a technikát, és azt hiszem, ez az érzés kölcsönös. Egyszerűen nem illünk egymáshoz, alkalmazása a zene rovására megy.” (Karl Aage Rasmussen: Szvjatoszlav Richter – A zongorista; Rózsavölgyi és társa, Bp., 2010, ISBN 978 963 87764 8 8)

Richter ugyanígy gyűlölte a kamerát is (noha a filmeket imádta): élete utolsó felében már egyáltalán nem volt hajlandó semmilyen jellegű interjút adni, s egyáltalában mindig is hermetikusan védte magánéletét a kíváncsiskodó szemek elől. Ezért is különösen nagy eredmény, hogy Monsaingeon kamera elé tudta „csalni”.

[6] A Richter által leggyakrabban játszott tíz zeneszerző névsora az alábbi: Chopin, Rachmanyinov, Debussy, Beethoven, Prokofjev, Schumann, Bach, Brahms, Liszt, Schubert. Sokan szeretik Prokofjev zenéjének legjelentősebb tolmácsolójaként aposztrofálni – s bár zongoraszonátái valóban a repertoárjának sarkköveit képezték, s az utolsót személyesen neki ajánlotta a komponista –, Richter, „jó” szokásához híven nem játszotta mind a kilencet: az elsőt (amelyet a szerző még 16 éves korában írt), a harmadikat és az ötödiket sosem tűzte műsorára.

[7] Papp Márta (szerk.): Szvjatoszlav Richter – Tanulmányok (Zeneműkiadó Vállalat, Bp.; Kárpáti Kiadó, Uzsgorod, 1976, ISBN 963 330 142 4)

[8] Ha mindehhez hozzávesszük a kamarazenét és az operát (a teljes wagneri életművet: szövegestül, zenéstül), nem kell soká’ bizonygatni az Olvasónak, Richter egészen páratlan memóriával rendelkezett. Nem mellesleg óriási olvasottsága volt; imádta Balzacot, Dosztojevszkijt, Goethét, Gogolt, Thomas Mannt, Proustot, Rilkét, Schillert, vagy Zolát. Mindemellett emlékeit komoly művészi értékkel bíró pasztell képeken örökítette meg. 

[9] Utolsó koncertjét a közönség előtt 1995. március 30-án adta Lübeckben, ahol Haydn szonátáit (No. 55, 56 és 57) és Reger: Variációk és fúga egy Beethoven témára című darabját játszotta.

Szólj hozzá!

Címkék: Kocsis Zoltán Ránki Dezső Zongoramesék Sviatoslav Richter

A bejegyzés trackback címe:

https://rndentist.blog.hu/api/trackback/id/tr375874101

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása